17 vědecky podložených výhod omega-3 mastných kyselin

Omega-3 mastné kyseliny jsou neuvěřitelně důležité.

Mají mnoho silných zdravotních výhod pro vaše tělo a mozek.

Ve skutečnosti jen málo živin bylo prozkoumáno tak důkladně jako omega-3 mastné kyseliny.

Zde je 17 zdravotních přínosů omega-3 mastných kyselin, které jsou podpořeny vědou.

1. Omega-3 mohou bojovat proti depresi a úzkosti
Deprese je jednou z nejčastějších duševních poruch na světě.

Mezi příznaky patří smutek, letargie a celková ztráta zájmu o život.

Úzkost, také běžná porucha, je charakterizována neustálými obavami a nervozitou.

Zajímavé je, že studie naznačují, že lidé, kteří pravidelně konzumují omega-3 mastné kyseliny, jsou méně náchylní k depresi.

A co víc, když lidé s depresí nebo úzkostí začnou užívat doplňky omega-3, jejich příznaky se zlepší.

Existují tři typy omega-3 mastných kyselin: ALA, EPA a DHA. Z těchto tří se zdá, že EPA je nejlepší v boji proti depresi.

Jedna studie dokonce zjistila, že EPA je stejně účinná proti depresi jako běžné antidepresivum.

Souhrn
Omega-3 doplňky mohou pomoci předcházet a
léčit deprese a úzkosti.

2. Omega-3 mohou zlepšit zdraví očí
DHA, typ omega-3, je hlavní strukturální složkou sítnice vašeho oka.

Když nemáte dostatek DHA, mohou se objevit problémy se zrakem.

Je zajímavé, že dostatek omega-3 je spojen se sníženým rizikem makulární degenerace, jedné z hlavních světových příčin trvalého poškození očí a slepoty.

Souhrn
Hlavní je omega-3 mastná kyselina zvaná DHA
strukturální součást sítnice vašich očí. Může to pomoci zabránit makule
degenerace, která může způsobit zhoršení zraku a slepotu.

3. Omega-3 mohou podporovat zdraví mozku během těhotenství a v raném věku
Omega-3 jsou klíčové pro růst a vývoj mozku u kojenců.

DHA tvoří 40 % polynenasycených mastných kyselin ve vašem mozku a 60 % v sítnici vašeho oka.

Proto není žádným překvapením, že kojenci krmení výživou obohacenou DHA mají lepší zrak než kojenci krmení výživou bez ní.

Dostatek omega-3 během těhotenství je spojen s řadou výhod pro vaše dítě, včetně:

Vyšší inteligence
Lepší komunikační a sociální dovednosti
Méně problémů s chováním
Snížené riziko opoždění vývoje
Snížené riziko ADHD, autismu a dětské mozkové obrny

Souhrn
Dostatek omega-3 během těhotenství a
raný život je pro vývoj vašeho dítěte zásadní. Doplňování je spojeno s
vyšší inteligence a nižší riziko několika nemocí.

4. Omega-3 mohou zlepšit rizikové faktory srdečních onemocnění
Srdeční infarkty a mrtvice jsou hlavními příčinami úmrtí na světě.

Před desítkami let vědci pozorovali, že komunity, které se živí rybami, mají velmi nízkou míru výskytu těchto nemocí. To bylo později spojeno s konzumací omega-3.

Od té doby jsou omega-3 mastné kyseliny spojeny s četnými přínosy pro zdraví srdce.

Tyto výhody se týkají:

Triglyceridy:
Omega-3 mohou způsobit významné snížení triglyceridů, obvykle v rozmezí 15–30 %.
Krevní tlak:
Omega-3 mohou snížit hladinu krevního tlaku u lidí s vysokým krevním tlakem.
„Dobrý“ HDL cholesterol:
Omega-3 mohou zvýšit hladinu „dobrého“ HDL cholesterolu.
Krevní sraženiny: Omega-3 mohou zadržovat krev
krevní destičky od shlukování dohromady. To pomáhá předcházet tvorbě škodlivých
krevní sraženiny.
Plaketa: Udržením tepen
hladké a bez poškození, omega-3 pomáhají předcházet tvorbě plaku, který může omezovat
a zpevněte své tepny.
Zánět:
Omega-3 snižují produkci některých látek uvolňovaných během vašeho těla
zánětlivá reakce.
U některých lidí mohou omega-3 také snížit „špatný“ LDL cholesterol. Důkazy jsou však smíšené – některé studie zjistily zvýšení LDL.

Navzdory těmto příznivým účinkům na rizikové faktory srdečních onemocnění neexistují žádné přesvědčivé důkazy, že doplňky omega-3 mohou zabránit infarktu nebo mrtvici. Mnoho studií nenalezlo žádný přínos.

Souhrn
Omega-3 zlepšují riziko četných srdečních chorob
faktory. Nezdá se však, že by doplňky omega-3 snižovaly riziko srdečních onemocnění nebo mrtvice.

5. Omega-3 mohou snížit příznaky ADHD u dětí
Porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) je porucha chování charakterizovaná nepozorností, hyperaktivitou a impulzivitou.

Několik studií uvádí, že děti s ADHD mají nižší hladiny omega-3 mastných kyselin v krvi než jejich zdraví vrstevníci.

A co víc, četné studie pozorují, že doplňky omega-3 mohou zmírnit příznaky ADHD.

Omega-3 pomáhají zlepšit nepozornost a plnění úkolů. Snižují také hyperaktivitu, impulzivitu, neklid a agresivitu.

Nedávno výzkumníci zjistili, že doplňky s rybím olejem byly jednou z nejslibnějších léčeb ADHD.

Souhrn
Omega-3 doplňky mohou snížit příznaky
ADHD u dětí. Zlepšují pozornost a snižují hyperaktivitu,
impulzivitu a agresivitu.

6. Omega-3 mohou snížit příznaky metabolického syndromu
Metabolický syndrom je soubor stavů.

Zahrnuje centrální obezitu – také známou jako břišní tuk – stejně jako vysoký krevní tlak, inzulínovou rezistenci, vysoké triglyceridy a nízké hladiny „dobrého“ HDL cholesterolu.

Je to hlavní problém veřejného zdraví, protože zvyšuje riziko mnoha dalších onemocnění, včetně srdečních chorob a cukrovky.

Omega-3 mastné kyseliny mohou zlepšit inzulínovou rezistenci, záněty a rizikové faktory srdečních onemocnění u lidí s metabolickým syndromem.

Souhrn
Omega-3 mohou mít pro lidi řadu výhod s metabolickým syndromem. Mohou snižovat inzulínovou rezistenci, bojovat proti zánětu a zlepšit několik rizikových faktorů srdečních chorob.

7. Omega-3 mohou bojovat proti zánětu
Zánět je přirozenou reakcí na infekce a poškození ve vašem těle. Proto je životně důležitý pro vaše zdraví.

Zánět však někdy přetrvává delší dobu i bez infekce či úrazu. To se nazývá chronický – nebo dlouhodobý – zánět.

Dlouhodobý zánět může přispět k téměř každé chronické západní nemoci, včetně srdečních chorob a rakoviny.

Omega-3 mastné kyseliny mohou zejména snížit produkci molekul a látek spojených se zánětem, jako jsou zánětlivé eikosanoidy a cytokiny.

Studie neustále pozorovaly souvislost mezi vyšším příjmem omega-3 a sníženým zánětem.

Shrnutí Omega-3
může snížit chronický zánět, který může přispívat k srdečním onemocněním, rakovině a různé další nemoci.

8. Omega-3 mohou bojovat proti autoimunitním onemocněním
U autoimunitních onemocnění váš imunitní systém zaměňuje zdravé buňky za cizí buňky a začne je napadat.

Diabetes typu 1 je jedním z hlavních příkladů, kdy váš imunitní systém napadá buňky produkující inzulín ve slinivce břišní.

Omega-3 mohou bojovat proti některým z těchto onemocnění a mohou být zvláště důležité v raném věku.

Studie ukazují, že dostatek omega-3 mastných kyselin během prvního roku života je spojen se sníženým rizikem mnoha autoimunitních onemocnění, včetně diabetu 1. typu, autoimunitního diabetu a roztroušené sklerózy.

Omega-3 také pomáhají léčit lupus, revmatoidní artritidu, ulcerózní kolitidu, Crohnovu chorobu a psoriázu.

Souhrn
Omega-3 mastné kyseliny mohou pomoci v boji s několika autoimunitní onemocnění, včetně diabetu 1. typu, revmatoidní artritidy,
ulcerózní kolitida, Crohnova choroba a psoriáza.

9. Omega-3 mohou zlepšit duševní poruchy
Nízké hladiny omega-3 byly hlášeny u lidí s psychiatrickými poruchami.

Studie naznačují, že doplňky omega-3 mohou snížit frekvenci změn nálady a relapsů u lidí se schizofrenií i bipolární poruchou.

Suplementace omega-3 mastnými kyselinami může také snížit násilnické chování.

Souhrn
Lidé s duševními poruchami mají často nízkou
hladiny omega-3 tuků v krvi. Zdá se, že zlepšení stavu omega-3 se zlepšuje
příznaky.

10. Omega-3 mohou bojovat proti mentálnímu úpadku souvisejícímu s věkem a Alzheimerově chorobě
Pokles mozkových funkcí je jedním z nevyhnutelných důsledků stárnutí.

Několik studií spojuje vyšší příjem omega-3 se sníženým mentálním úpadkem souvisejícím s věkem a sníženým rizikem Alzheimerovy choroby.

Jeden přehled kontrolovaných studií naznačuje, že doplňky omega-3 mohou být prospěšné při nástupu onemocnění, kdy jsou příznaky AD velmi mírné.

Mějte na paměti, že je zapotřebí více výzkumu v oblasti omega-3 a zdraví mozku.

Souhrn
Omega-3 tuky mohou pomoci předcházet stárnutí
mentální úpadek a Alzheimerova choroba, ale je zapotřebí dalšího výzkumu.

11. Omega-3 mohou pomoci předcházet rakovině
Rakovina je jednou z hlavních příčin úmrtí v západním světě a o omega-3 mastných kyselinách se dlouho tvrdilo, že snižují riziko některých druhů rakoviny.

Zajímavé je, že studie ukazují, že lidé, kteří konzumují nejvíce omega-3, mají až o 55 % nižší riziko rakoviny tlustého střeva.

Navíc spotřeba omega-3 je spojena se sníženým rizikem rakoviny prostaty u mužů a rakoviny prsu u žen. Ne všechny studie však dávají stejné výsledky.

Souhrn
Příjem omega-3 může snížit riziko některých
typy rakoviny, včetně rakoviny tlustého střeva, prostaty a prsu.

12. Omega-3 mohou snížit astma u dětí
Astma je chronické onemocnění plic s příznaky jako kašel, dušnost a sípání.

Závažné astmatické záchvaty mohou být velmi nebezpečné. Jsou způsobeny zánětem a otokem dýchacích cest vašich plic.

A co víc, míra astmatu v USA v posledních několika desetiletích roste.

Několik studií spojuje konzumaci omega-3 s nižším rizikem astmatu u dětí a mladých dospělých.

Souhrn
Příjem omega-3 byl spojen s nižším rizikem astmatu u dětí i mladých dospělých.

13. Omega-3 mohou redukovat tuk ve vašich játrech
Nealkoholické ztučnění jater (NAFLD) je častější, než si myslíte.

S epidemií obezity se zvýšil a stal se nejčastější příčinou chronického onemocnění jater v západním světě.

Doplnění omega-3 mastných kyselin však účinně snižuje jaterní tuk a zánět u lidí s NAFLD.

Souhrn
Omega-3 mastné kyseliny snižují u lidí tuk v játrech
s nealkoholickým ztučněním jater.

14. Omega-3 mohou zlepšit zdraví kostí a kloubů
Osteoporóza a artritida jsou dvě běžné poruchy, které ovlivňují váš kosterní systém.

Studie ukazují, že omega-3 mohou zlepšit pevnost kostí zvýšením množství vápníku ve vašich kostech, což by mělo vést ke snížení rizika osteoporózy.

Omega-3 mohou také léčit artritidu. Pacienti užívající doplňky omega-3 hlásili sníženou bolest kloubů a zvýšenou sílu úchopu.

Shrnutí Omega-3
může zlepšit pevnost kostí a zdraví kloubů a potenciálně snížit riziko vzniku
osteoporózy a artritidy.

15. Omega-3 mohou zmírnit menstruační bolesti
Menstruační bolest se objevuje v podbřišku a pánvi a často vyzařuje do spodní části zad a stehen.

Může výrazně ovlivnit kvalitu vašeho života.

Studie však opakovaně dokazují, že ženy, které konzumují nejvíce omega-3, mají mírnější menstruační bolesti.

Jedna studie dokonce zjistila, že doplněk omega-3 byl při léčbě silné bolesti během menstruace účinnější než ibuprofen.

Souhrn
Omega-3 mastné kyseliny mohou snížit menstruační bolesti
a může být dokonce účinnější než ibuprofen, protizánětlivé léčivo.

16. Omega-3 mastné kyseliny mohou zlepšit spánek
Dobrý spánek je jedním ze základů optimálního zdraví.

Studie spojují nedostatek spánku s mnoha nemocemi, včetně obezity, cukrovky a deprese.

Nízké hladiny omega-3 mastných kyselin jsou spojeny s problémy se spánkem u dětí a obstrukční spánkovou apnoe u dospělých.

Nízké hladiny DHA jsou také spojeny s nižšími hladinami hormonu melatoninu, který vám pomáhá usnout.

Studie u dětí i dospělých ukazují, že doplňování omega-3 prodlužuje délku a kvalitu spánku (98, 100).

Shrnutí Omega-3
mastné kyseliny – zejména DHA – mohou zlepšit délku a kvalitu vašeho těla
spát.

17. Omega-3 tuky jsou dobré pro vaši pokožku
DHA je strukturální složkou vaší pokožky. Je zodpovědný za zdraví buněčných membrán, které tvoří velkou část vaší pokožky.

Zdravá buněčná membrána má za následek jemnou, vlhkou, pružnou a bez vrásek.

EPA také prospívá vaší pleti několika způsoby, včetně:

Řízení produkce ropy
a hydrataci vaší pokožky.
Prevence
hyperkeratinizace vlasových folikulů, která se projevuje jako malé červené hrbolky
často vidět na horní části paží.
Snížení předčasného stárnutí
vaší pleti.
Snížení rizika
akné.
Omega-3 také mohou chránit vaši pokožku před poškozením sluncem. EPA pomáhá blokovat uvolňování látek, které požírá kolagen ve vaší pokožce po vystavení slunci.

Souhrn
Omega-3 mohou pomoci udržet vaši pokožku zdravou,
zabraňuje předčasnému stárnutí a chrání před poškozením sluncem.

Sečteno a podtrženo
Omega-3 mastné kyseliny jsou životně důležité pro optimální zdraví.

Získání je z celých potravin – jako jsou tučné ryby dvakrát týdně – je nejlepší způsob, jak zajistit dostatečný příjem omega-3.

Pokud však nejíte hodně tučných ryb, možná budete chtít zvážit užívání doplňku omega-3. Pro lidi s nedostatkem omega-3 je to levný a vysoce účinný způsob, jak zlepšit zdraví.